انیمیشن چهاربعدی (4D) چیست؟ تلویزیون شهری چهاربعدی چیست ؟

سبک جدیدی از تیزر و انیمیشن های تبلیغاتیه که روی نمایشگر ال ای دی یا همون تلویزیون شهری قابل اجراست و خوراک تبلیغاتهای محیطیه..
در این سبک ، انیمیشن طوری ساخته میشه که باعث ایجاد توهم و خطای دید در بیننده میشه ، به همین دلیل بیینده زمان تماشا حس می کنه چیزی که داره میبیننه واقعیه..
این انیمیشن ها با تکنیک های پیچیده ای ساخته میشن که با توجه به سبک تبلیغات ، از متریال های واقعی ، فانتزی و … استفاده میشه..







ایده انیمیشن 4 بعدی (4D) اولین بار کی معرفی شد؟

طرح اولیه این سبک اولین بار توسط استودیو ام ایکس سیکس در سال 1397 با نام ال ای دی مووینگ (LEDMOVING) معرفی شد که به علت تعرفه قیمتی بالا و همچنین نو و ناشناخته بودن ،  خیلی مورد توجه قرار نگرفت ..
ال ای دی مووینگ طرحی بود که با ایجاد خطای دید و توهم باعث دفرم شدن ، بیرون زدگی ، فرورفتگی و متحرک بودن ماژول ها در نمایشگرهای ال ای دی می شد..
ایده این طرح را از ویدیوی وایرال شده اون روزها که مربوط به نمایشگر کمپانی کوکا کولا با ماژولهای متحرک بود ،گرفته بودم..
ساخت نمایشگرهای ال ای دی مکانیکی که ماژولهای آن متحرک باشن خیلی گرونه و بعید میرسید نمونه مشابه آن را در داخل کشور شاهد باشیم ، همین بهونه ای شد که دست به خلاقیت بزنیم و جلوه هایی بسازیم که با تکنیک های نورپردازی و متحرک سازی ، بصورت فیک و غیر واقعی ماژول های نمایشگر را متحرک نمایش بدیم..

ویدیو اول LEDMOVING (روی متن کلیک کنید)

ویدیو دوم LEDMOVING (روی متن کلیک کنید)

ویدیو سوم LEDMOVING (روی متن کلیک کنید)

ویدیو چهارم LEDMOVING (روی متن کلیک کنید)

اما در سال 1400 مجدد این سبک توهم زا را با شیوه و تکنیکهای جدید از سر گرفتیم و اینبار با نام انیمیشن چهاربعدی برای اولینبار در داخل کشور معرفیش کردیم که اینبار مورد استقبال ، دست و جیغ و هورا قرار گرفت..

چرا این سبک 4 بعدی (4D) نامگذاری شده است ؟

یکی از مشکلات هر شغلی استفاده نادرست اصطلاحات در ارتباط گرفتن و رساندن منظور و مفهومه..
اغلب مشتریان و افراد غیر متخصص برای مکالمه های خود از اصطلاحات و واژگانی که شنیدن یا بلد هستن برای رساندن منظورشان استفاده میکنن که گاهی اشتباست و آدم گمراه میکنه..
فرض کنید دو ساعت با یکی صحبت کرده باشید همچی تموم شده برنامه عقد و عروسی هم مشخص شده آخر کار بفهمید طرف خاتون نمیخواست خانجون میخواست!!..
شاید  نامگذاری انیمیشن سه بعدی (3D) برای این سبک باورپذیر تر باشه اما بعد از بررسی هایی که انجام دادیم مشخص شد واژه “انیمیشن سه بعدی ” باعث شک و گمراهی بیشتر میشه، چرا که با جستجوی این واژه در گوگل و … متوجه میشیم این واژه در زمینه های متخلفی کاربرد پیدا کرده و این سبک در اون به راحتی گم خواهد شد..
از طرف دیگه در صنعت نمایشگرهای ال ای دی واژه “سه بعدی” بیشتر در  مواردی جامعیت داره که از متنهای سه بعدی با قابلیت چرخش 360 درجه استفاده میشه ، به همین دلایل کلا  اصطلاح” سه بعدی” رو کنار گذاشتیم..

دنیا و محیط اطراف ما سه بعدیه و چون ما در این سبک ، یک فضایی را ایجاد کردیم که وجود نداره این فضا را بعد چهارم فرض کردیم و با این استدلال این سبک رو چهاربعدی (4D) نامگذاری و معرفی کردیم..

همچنین واژه چهاربعدی (4D) اصطلاحیه که در ذهن مخاطب متفاوت بودن ، خاص بودن ، جذاب بودن و پیچیده بودن این سبک را به خوبی القا می کنه..

نکات مهمی که در طراحی انیمیشن 4بعدی باید رعایت کنید. (روی متن کلیک کنید)

 

چرا باید تولیدکنندگان نمایشگرهای ال ای دی 4 بعدی (4D) را جدی بگیرند ؟

شاید بی انصافی به نظر برسه اما تبلیغاتهای ساده ای که امروزه در نمایشگرهای ال ای دی داره پخش میشه خیلی عادی و تکراری شدن و یجورایی از مد افتادن ، سالهاست که رویداد متفاوت و جدید در آن اتفاق نیفتاده و همین امر میتوانه باعث کسادی بازار این صنعت بشه..
تقریبا در هر جای شهر بیش از ده ها یا صدها نمایشگر ال ای دی نصب شده که کمتر کسی به اونها توجه میکنه چییییییی ببببببببشه یکی وایسه دو دقیقه تماشا کنه..

اما انیمیشن 4 بعدی(4D) میتونه مثل یک شوک ، دوباره توجه همگان را به صنعت نمایشگرهای ال ای دی جلب کنه و هیجان و رونق را به بازار نمایشگرهای ال ای دی تزریق کنه..

چرا باید 4 بعدی(4D) تبلیغ کنید ؟

در سالهای اخیر عادتها و زندگی اکثرما دستخوش تغییرات زیاده شده ، دیگه واسه خرید ، آموزش ،  پول درآوردن ، مخ زدن و… کمتر از خونه خارج میشیم  و اکثر کارها را با گوشی و لپ تاپ انجام میدیم ، بیشتر از اونکه در دنیای واقعی باشیم در دنیای مجازی زندگی میکنیم و همین امر باعث شده به  اینترنت و شبکه های اجتماعی اعتیاد پیدا کنیم..

این تغییرات هم خوب بوده هم بد..خوب از این بابت که هر کسی با هر بودجه ای و تخصصی میتونه برای خودش کسب و کاری راه بندازه و به راحتی با بهترین برندها رقابت کنه ، رقابتی که جنگ آن بر سر دیده شدن است..

اگر صاحب کسب و کاری هستید شک نکنید هر روز رقبای  جدیدی به این رقابت اضافه می شن و در دنیای مجازی این روند همیشه صعودیه، اگه امروز 100 تا رقیب دارید و دیده نمیشید قطعا در آینده با 1000 تا رقیب برای دیده شدن کار سختی دارید..

امروزه الویت هر شخصی و هر کسب و کاری دیده شدنه ، شما باید دیده بشید تا در این رقابت ها باقی بمونید و فراموش نشید، تا در انتخاب و گزینه های مشتری ها قرار بگیرید و بهتون سر بزنن ، به همین دلیل ایده های جدید تبلیغاتی به شدت میتونن شما را در کانون توجه و دیده ها قرار بدن..
یکی از ایده های جدید ، انیمیشن های 4 بعدیه که به شدت مورد توجه همگان قرار میگیره ، مردم پای تماشای آن می شینن و یا ویدیوهای منتشر شده از اون رو دنبال میکنن..
شما با انیمیشن های 4 بعدی (4D)هم در دنیا واقعی مخاطبین رو تحت تاثیر قرار میدید و هم در شبکه های اجتماعی به سرعت دیده می شید ، اینطوری با یه تیزر دو نشون زدید..

چه چیزی باعث جذابیت انیمیشن 4 بعدی(4D) می شود؟

شبیه سازی واقعی :
مردم عاشق چیزهای عجیب و غریبن  و از دیدن چیزهایی که قراره ذهنشون رو به چالش بکشه لذت میبرن مثل شعبده بازی..
انیمیشن چهاربعدی (4D) با ایجاد توهم و خطای دید باعث واقعی به نظر رسیدن سوژه و فضایی غیرواقعی می شه..
کارتون و انیمیشن ها همیشه برای همه سنین جذاب بودن و همچنان محبوب هستن..شاید از قاب تلویزیون و گوشی دیدن انیمیشن ها کمی برای ما عادی شده باشن ، اما اگر در دنیای واقعی این انیمیشن ها و کاراکتر در اطراف شما قرار بگیرن و چیزی رو تماشا میکنید که ذهنتون باور نمیکنه ، چقدر براتون مهیج و جذابه؟!

گرافیک قوی :
نیازی به توضیح اضافه نیست که گرافیک های سه بعدی یه سر و گردن بالاتر از گرافیک های دوبعدی دیده میشن..
در انیمیشن های چهاربعدی (تلویزیون شهری 4بعدی) همه عناصر بصورت سه بعدی مدلسازی میشن ، نورپردازی ها واقع گرایانست ، حرکات داینامیک و طبیعی هستن و توسط افرادی متخصص و حرفه ای پیاده سازی و اجرا میشن..
همه و همه چیز دست به دست هم میدن تا تصویری که از شما قراره نمایش داده بشه در نوع خودش بهترین باشه..

کاهش هزینه های تبلیغاتی :
بطور مثال یکی از شیوه های تبلیغاتی اینکه مجسمه ، ماکت و یا هر چیز دیگه را در ابعاد بزرگ میسازند و در یک یا چند نقطه برای بازدید عموم قرار میدن..
فرض کنید برای برند خودتون یک رباط شخصیت پردازی کردید و میخواید بصورت فیزیکی اون را معرفی کنید..
به نظرتون هزینه ساختش چقدر میشه؟! حالا برای اینکه این رباط واقعا بتونه حرکتی انجام بده با چه چالش هایی همراه هستید؟!
با انیمیشن های چهاربعدی میتونید با هزینه کمتر و خلاقانه تر همچین ایده هایی را پیاده سازی کنید..

خلاقیت در تبلیغات :
با جان بخشیدن ، کنار هم قرادادن ، ترکیب کردن عناصر و اشیا با هم میشه بی نهایت صحنه های خلاقانه در دنیای واقعی ساخت که این فوق العادست..
مثل سفینه فضایی که روی یک ساختمان در حال پروازه ، یا پاکت آبمیوه ای که میوه ها بدورش میچرخن یا ماهی قرمزی که خارج از تنگش و در فضای آزاد در حال شنا کردنه و یا هررررررر چییییییزی که دلتون بخواد..

اغراق در تبلیغات :
یکی از شیوه های جذاب تبلیغات ، اغراق وکردن و بلوف زدنه.. فرض کنید میخواید به کلاه کاسکت رو تبلیغ کنید و ایدتون اینکه یه تانک از روش رد بشه و کلاه سالم بمونه..
کاری به سالم موندن یا شکستن کلاه نداریم ، مشکل اصلی اینکه تانک از کجا گیر بیاریم!!؟
چطئر بزاریمش رو بیلبورد!!..چطور اون بالا حرکت کنه!!..اومدیم پاش سر خورد از اون بالا افتاد رو سر ملت ، کی میخواد جوابگو باشه؟!!
با انیمیشن های چهاربعدی برای هر مدل اغراق و بلوف زدنی در تبلیغات دست شما بازه..

آیا برای اجرا انیمیشن های 4 بعدی(4D) نیاز به تکنولوژی خاصی است ؟

در اینکه آینده تبلیغات ها چهاربعدی و توهم زا خواهند بود و تکنولوژی های پیشرفته ای برای آنها معرفی خواهد شد شکی نیست..
اما امروز ، برای اجرای انیمیشن چهاربعدی نیاز به تکنولوژی پیچیده یا خاصی نیست.. در حال حاضر انیمیشن های چهاربعدی را میشه بروی اکثر نمایشگرهای ال ای دی پیاده سازی کرد و اگر بودجه اون را داشته باشید به راحتی میتونید تهیه کنید..
فراموشن نکنید که انیمیشن چهاربعدی تکنولوژی نیست بلکه تکنیک و حقه سینماییه و توسط افراد متخصص طراحی میشه نه ابزار خاصی..

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.